Nak Tahu Kenapa Kita Panggil Westerners 'Mat Salleh'?

Sumber: Utusan

Ada tak sesiapa pernah tertanya-tanya kenapa kita grow up tahu-tahu je panggil Orang Putih tu as ‘Mat Salleh’? Mana datangnya asal usul kata nama ni? Moh ler kita kupaskan sejarah panggilan Orang Putih given by Malaysians; MAT SALLEH.

Dari cerita-cerita dan rumusan/kupasan yang admin dapat kumpulkan, ternyata ada beberapa sebab kita panggil the Westerners, ‘Mat Salleh’. Nak jadikan cerita, nenek moyang kita dulu masa first time jumpa these groups of Orang Putih diaorang amat dikenali sebagai typical kaki botol yang ganas dan tidak bermoral.

 Agaknya, the Westerners mengelar diri mereka sebagai ‘Mad Sailors’. Maklumlah, orang dulu-dulu mana lah fasih sangat nak menyebut nama dalam Bahasa Inggeris, jadi nak senang sebut nenek moyang kita dengan pelatnya panggil Orang Putih tu as ‘Mat Salleh’.

Versi kedua pula, ada kena mengena dengan sifat tak haluan pelayar Barat. Dia orang ni rupanya penakut. Kapal layar dia orang ni musnah dek ombak lepastu terdampar kat peraiaran tanah melayu. Time tu, tempat-tempat macam tu Orang Asli je kot yang berani duduk kawasan yang sumber makanan terhad dan kena ada skill memburu lah bagai. 

Long story short, dia orang ni dengar cerita lari lintang pukang bila nampak Orang Asli di Malaya. Alasannya sebab ingat Orang Asli kita jenis yang makan daging manusia, gittew! Dari peristiwa itu, the natives menceritakan tentang perilaku aneh Mad Sailors a.k.a ‘Mat Salleh’ yang dilihat sebagai pelik. UM HELLO?? RUDE!!

Yang ini pula terang lagi bersuluh. Kita kan dulu dijajah dengan Orang Putih. Kalau korang ingat masa sekolah dulu subjek sejarah kan ada belajar macam mana diaorang jajah tanah air kita. Selain daripada menghambakan rakyat, depa ada lah agenda sebarkan dakwah agama Kristian tu. 

So, automatically logic la kalau pendakwah depa sekali digelar sebagai ‘Mat Salleh’. Referring to penjajah colonial awal yang senang hatinya datang negara orang (dah la tak diundang) dengan membawa agenda menyebarkan Christianity kepada orang Malaya.

Y’all, semua fun fact di atas adalah hasil mini ‘research’ dan bacaan esey sendiri, iyo. Harap you guys enjoyed reading this article #oofyass Kalau uolls suka article fun fact, please do comment below and suggest cerita apa yang uolls nak admin kupaskan, okurrr? Selalu selalu lah visit blog kami! Jangan lupa like dan follow facebook dan twitter HarianBecok. 

Danke Schön!

Post a Comment

0 Comments