UMNO tidak ditelan zaman. Dulu, Kini dan Selamanya. Tetapi, kenapa Melayu masih miskin?

Jenoh nak menghabiskan buku tebal yang ditulis of Mantan Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew. Seorang Cina Kafir Harbi. Buku yang hampir 700 mukasurat ni menceritakan sejarah perpisahan Tanah Melayu – Singapura pada tahun 1965, yang selama ni, kita difahamkan bahawasanya Singapuralah beriya-iya sangat mintak “Independence”, yang mintak Cerai Talak Tiga.





Tapi sebenarnya, cerita itu dipesongkan dari kesahihan yang asal. Singapura dituduh Komunis, dituduh anti-Melayu. Isu perkauman jadi rintangan di antara Kerjasama Singapura dan Tanah Melayu. Maka akhirnya, berlakulah perpisahan yang tidak dirancang.


Utusan Melayu dan Radio pula kencang digunakan untuk mempengaruhi perasaan Rakyat Melayu di Tanah Melayu dan Singapura. Sehinggalah Singapura “beralah”, untuk diasingkan dari Tanah Melayu. Maka berderailah, air mata Cina Kafir Harbi yang pada mulanya ingin menghapuskan Hak Melayu sedikit demi sedikit, kerana menurutnya, Hak Melayu ni bukannya dapat membantu menaikkan taraf hidup, ataupun ekonomi orang kampung Melayu yang miskin tegar. 


Kalau rajin bacalah buku tebal ni yang kesudahan ceritanya agak menyedihkan. 


Sebak dengan permainan fitnah, tohmah, propaganda yang dari dulu sampai sekarang tak berubah.  


Buku tebal yang menceritakan, bagaimana UMNO yang dulu, sama sahaja dengan UMNO yang sekarang. Dengan Rasuahnya, Dengan Sajian Perempuan Murahan, Dengan Makan Besar… sama sahaja. Dengan cerita hak Melayunya tak habis-habis didendangkan untuk menyedapkan telinga-telinga orang kampung, yang kais pagi makan pagi.


Lee Kuan Yew, Cina Komunis, gelaran diberi, dari zaman 1965 lagi, sudah ghairah mempromosikan konsep “Malaysian Malaysia”, dan sebab itulah beliau dicemuh.  

Dari zaman itulah juga Tunku Abdul Rahman dah tolak tepi, konsep yang tidak menitik beratkan hak asasi Melayu yang makin pudar ditelan zaman jika Lee Kuan Yew berjaya menumpaskan UMNO. Tapi, UMNO dan Melayu kita lagi hebat. Lee Kuan Yew kalah, lalu berundur dari Tanah Melayu.


Ini semua cerita lama, kenapa baru sekarang nak sebok ni? 


Lee Kuan Yew, Cina Kafir Harbi, dari Tahun 60an lagi dah sebut yang cerita hak Melayu yang sering dicanang oleh UMNO adalah hanya sebuah bayangan. Sebuah mimpi yang diulang-ulang berkali-kali sehinggalah Propaganda itu menjadi sebuah impian. Seolah-olah ianya benar.


Yang menarik sekali, dalam buku ni Lee Kuan Yew dah lama mempersoalkan keberkesanan hak Melayu, di segi jangka masa yang panjang. 


Dapatkah ianya menolong orang Melayu miskin sampai bila-bila? Dapatkah Orang Melayu keluar dari kemelut kemiskinan tegar?


Dari dulu lagi, Tunku/UMNO dok ratib yang Cina kaya, Melayu miskin. Dari zaman Tunku sampailah ke hari ni, dengan Hak Melayu mesti dipertahankan. Abad sudah berganti abad,  tetapi nasib Melayu masih sama. Nasib orang Melayu di kampung, masih berlari-lari anak di tempat yang sama.


Singapura, di sebaliknya, yang tidak mempunyai komoditi, yang dikeluarkan dari Tanah Melayu sehelai sepinggang, yang bekalan airnya bergantung pada Negeri Johor – sekarang ni tengok Singapura di mana? Tengok lah sendiri matawang Singapura berbanding Ringgit. Tengoklah sendiri ekonomi Singapura. Sampaikan 300,000 rakyat Malaysia yang bergantung nasib di Singapura.



UMNO dari dulu, kini dan selamanya memang suka nak menggunakan senjata Hak Melayu dan Ketuanan Melayu sebagai landasan manifesto yang kekal dan padu.


Yang pasti, UMNO memang tidak mahu orang Melayu menjadi kompetitif seperti kaum-kaum lain. UMNO dan kroni memang bertujuan supaya orang Kampung sentiasa mundur dan selesa dengan subsidi RM300 untuk nelayan dan BRIM RM600. Duit habuan yang kecil untuk orang kampung. Yang besar untuk Kroni UMNO. Tak gitu?


Betul ke Singapura yang mintak cerai, atau diceraikan? 


Nak dijadikan cerita, sampaikan nak ubah Perlembagaan pun pada malam kejadian tersebut pun, Lee Kuan Yew kena kerah anak buah dia dari Singapura untuk naik ke KL untuk taip dokumen kat rumah Tunku. 




Hissh, sampai begitu sekali. Yang itu pun Cina Kafir Harbi kena tolong buatkan.  Stenographer Tun Razak tidak berupaya nak menaip dokumen undang-undang dalam Bahasa Inggeris gamaknya. Adooi, teruk betul.


Persoalannya sekarang, sejauh manakah Hak Melayu yang di momokkan zaman demi zaman telah menolong Orang Melayu kita?


Hak Melayu ni sebenarnya hanya mengkhayalkan dan mengaburi mata Melayu.


Yang sahih, hanya segelintir kecil orang Melayu, macam KuNan yang duit poket sekadar RM2,000,000, asset nak dekat 1 biliyun, yang macam Zahid Hamidi, yang dah Umrah 30 kali satu famili, yang kereta mewah sampai 20 bijik, yang anak sulong keliling dunia macam poket tak ada penghujung, yang macam Nazri, bini kedua mampu tinggal di Paris, duit belanja matawang Euro (kali 5 matawang Ringgit), nama anak pun dah jadi Jean-Pierre, padahal Mak Bapak Melayu, macam RPK yang dibela puak UMNO dan dibayar sampai boleh dok di Manchester UK bertahun-tahun lamanya.


Kalau dulunya UMNO menggunakan Senjata Utusan Melayu, sekarang ni UMNO menggunakan RPK, Papagomo, Tun Carlos, Isham Jalil dan ramai lagi yang dah gemok dengan wang UMNO. Memang Najib berjaya meruntuhkan Kerajaan melalui Fesbuk. Memang Najib berjaya dengan Kempen Bossku.

Sebab itulah yang Orang Kampung nak. Makan nasi lemak tepi jalan. Makan Lontong dan Roti Canai. Pakai tshirt ketat naik moto rempit.

Zaman dah beralih, musim dah bertukar, namun GAME UMNO masih tak berubah.

Melayu tetap Miskin. Cina tetap Kaya.












Post a Comment

1 Comments