“Nandini,
jomlah main sama-sama di taman!”
Nandini
hanya menangis di belakang pintu dengan tangannya digenggam kuat seorang
lelaki. Ibu dan ayah memberitahu Nandini, lelaki itu adalah suami. Wang berganti
dengan Nandini yang perlu tinggal di rumah ini. Nandini masih tak mengerti.
Di
seluruh dunia, 23 orang kanak-kanak seperti Nandini berkahwin atau dikahwinkan pada
setiap minit. Ya, pada setiap minit! Perkahwinan bawah umur berlaku jika
kanak-kanak yang berkahwin itu berumur 18 tahun ke bawah dan kes ini merentasi
negara, agama dan kepelbagaian budaya masyarakat.
Seksyen 8,
Akta Undang-Undang Keluarga Islam 1984 (AUKI 1984) menyatakan bahawa umur
minimum bagi perkahwinan yang melibatkan pasangan beragama Islam ialah 18 tahun
ke atas bagi lelaki manakala 16 tahun ke atas bagi perempuan.
Bagi
pasangan yang bukan Islam pula, menurut Seksyen 10, Akta Membaharui
Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976, umur minimum perkahwinan yang
dibenarkan ialah 18 tahun ke atas bagi lelaki dan perempuan.
Seperti mana
poligami berlaku dengan sebabnya, perkahwinan bawah umur juga begitu walaupun
kedua-duanya punya banyak sebab lain supaya tidak berlaku dalam sesebuah ikatan
perkahwinan. Ketidaksamarataan gender, tradisi, kemiskinan dan keadaan yang
tidak terjamin antara sebab memungkinkan perkahwinan bawah umur berlaku di
serata dunia.
Pada
tahun 2018 di negara ini, kecoh tentang isu perkahwinan seorang lelaki berumur
41 tahun bersama seorang kanak-kanak perempuan berumur 11 tahun. Kanak-kanak
itu dikahwinkan atas faktor kesusahan hidup yang dialaminya bersama keluarga. Maka,
pecahlah khabar ke serata negara yang mencetuskan perbincangan, perdebatan dan
kritikan hebat daripada pihak berwajib mahupun netizen di media sosial.
ADAKAH KPWKM
BERSUARA?
Sebuah
kenyataan media dikeluarkan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan
Masyarakat (KPWKM) pada 5 Ogos 2019 yang menyatakan bantahan terhadap
perkahwinan bawah umur ini. KPWKM juga menyatakan pendirian tegas mereka
terhadap kepentingan kanak-kanak untuk mengembangkan potensi diri. Ini jelas
tidak dapat dilakukan sekiranya kanak-kanak tidak kira lelaki ataupun perempuan
berkahwin pada usia terlalu muda.
Kes ini
juga telah membuka isu yang lebih besar apabila sebenarnya terdapat beribu-ribu
kes perkahwinan kanak-kanak di Malaysia. KPWKM dengan kerjasama Polis Di raja
Malaysia (PDRM) menjalankan kajian terperinci, manakala Jabatan Peguam Negara
turut membantu menegakkan hak-hak kanak-kanak tersebut.
Ketika
itu juga KPWKM bersama Menteri Hal Ehwal Agama di Pejabat Perdana Menteri bekerjasama
untuk menetapkan had umur minimum bagi perkahwinan di dalam semua perundangan
kepada 18 tahun. Ini merupakan langkah yang positif dan komen-komen positif pun
tular di media-media sosial dengan langkah ini.
Bukan itu
saja, usaha untuk menambahkan pengetahuan masyarakat mengenai kesan negatif
perkahwinan kanak-kanak juga dirangka. Malah, kerjasama dengan Kementerian
Pembangunan Luar Bandar dan Hal Ehwal Ekonomi dilihat dapat membantu untuk
menghapuskan kemiskinan supaya perkahwinan kanak-kanak dapat dihentikan.
APAKAH
NASIB ‘NANDINI’ DAN KANAK-KANAK LAIN SELEPAS INI?
Selepas
Pakatan Harapan (PH) tumbang, KPWKM kini telah berubah wajah pimpinannya. Kalau
dahulu kita ada Wan Azizah dan Hannah Yeoh yang tegas bersuara membantah
perkahwinan kanak-kanak di Malaysia. Kini, kita ada Rina Harun sebagai menteri
dan Siti Zailah sebagai timbalan menterinya.
2018
menyaksikan satu ‘thread’ di laman Twitter Siti Zailah tentang
‘pencerahan’ yang dikarangnya untuk menjustifikasikan perkahwinan kanak-kanak
kepada bantahan keras dan tegas oleh Hannah Yeoh. Zailah bukan sahaja cuba
meyakinkan kita semua tentang perkahwinan bawah umur adalah untuk mengelak
daripada berleluasanya seks bebas dan semata-mata, malah Zailah juga mengangkat
kad perkauman dalam tulisannya.
Apa
tujuan Zailah menyatakan bahawa perkahwinan kanak-kanak bukan Islam lebih ramai
daripada masyarakat Muslim di awal-awal tweet-nya itu? Apa yang cuba disampaikannya?
Bukankah sebagai pemimpin, Zailah seharusnya mewakili suara semua orang tidak
mengira bangsa ataupun agama?
Jika
beginilah sikap Timbalan Menteri Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan
Masyarakat yang dilantik baru-baru ini, apakah nasib Nandini, Feng Yin, Shifa
dan seluruh kanak-kanak di Malaysia?
0 Comments